Friday 26 December 2014

Julafton utan Kalle Anka

Julafton iår skiljde sig lite från de aftnar som jag vuxit upp med. Där varje julafton känns som en repris från förra året, med en bilresa till Växjös ytterkant på tidig morgon, klä mormor och morfars gran med lillebror, se på Kalle Anka, äta mammas goda veganversion av julbordet, se på Svensson Svenssons jul, öppna julklappar och käka massor choklad. Mys och julefrid i ett nötskal.

Iår vaknade jag mitt på dagen, skypade med lillebror i Chicago och mailade mamma och pappa i Iran, slängde ihop en scrambled tofu och sprang till bussen för att hinna till jobbet, där jag firade julafton med att märka reavaroror inför Boxing Day. 

Efter jobbet gick jag till närmsta gatukök och hävde i mig pommes som var dränkta i currysås (hummusen var slut, annars har de alltid hummus på Sizzla kebab i Torquay, no 1 haket för sena utekvällar), träffade min pojkvän, som enligt tradition hade haft gentlemanna dag sedan tidig morgon, och som bjöd på några öl på Rock Garden


Vi sjöng hela vägen i taxin hem och avslutade julafton med utklädnad, mer dans och musik, sedan pasta och sojafärs med 90210 som underhållning.


Idag kommer nog bli lite mer julig, även fast utsikten från ytterdörren ser ungefär likadan ut som den gjorde i somras.



GOD JUL OCH KÄRLEK!

No comments:

Post a Comment