Wednesday 17 December 2014

Heja Hälsans kök!

När jag blev vegetarian var Quorns filéer mina absoluta favoriter, det var en av anledningarna till att jag slutade äta kött för att jag insåg "hallå, det här smakar ju som kyckling, då kan jag väl lika gärna äta det..?"

Många tänker dock, att eftersom quorn är vegetariskt är det automatiskt veganskt, men så är tyvärr inte fallet. För av någon outgrundlig anledning innehåller alla Quorns produkter äggvita. I de vegangrupper jag är med i på fb ser jag återkommande inlägg av andra veganmedmänniskor som säger att de ätit på ställen där kockar och servitörer insisterat på att quornet de serverar som middag till dessa människor är helt veganska. Tyvärr tror jag de fått något om bakfoten eftersom det faktiskt inte finns några veganska Quornprodukter i Sverige ännu. 

Hälsans Kök är ett annat stort vegetariskt märkte som syns i de flesta frysdiskarna i diverse mataffärer i Sverige. Och det är en riktig vegan-nitlott det med, eftersom det mesta är lakto-ovo vegetariskt, alltså att dessa produkter innehåller mjölk eller ägg. Däremot har de några veganska produkter, såsom deras färs och tacofärs.

Nu pushar fler och fler veganer båda företag att de ska veganisera sina produkter (Anamma gjorde det för inte alltför längesedan och nu har de massor goda veganvänliga produkter, såsom "köttbullar", schnitzlar och burgare)

Och så idag när jag läste Pinto Magasin bloggen, såg jag ett inlägg som gjorde att jag ville ta ett stort glädjehopp - Hälsans Kök lanserar nämligen veganska biffar snart! Heja er Hälsans kök för att ni går åt det veganska hållet!

No comments:

Post a Comment