Wednesday 31 December 2014

FED UP!

Igår såg vi den nya dokumentären Fed Up, en film som den amerikanska matindustrin förmodligen inte vill att du ska se. Den tar upp hur vi ständigt (och under lång tid) blivit lurade av matjättarna om näringsvärde, kalorier och mat i allmänhet.


Fed Up utgår från industrin i USA, där matjättarna och stora företag har läskigt stor makt över den information som amerikanska folket får om maten de äter. Barn serveras pizza, läsk, pommes och burgare i skolan - varje dag. När jag var 10 och gick i skolan hade jag alla dagar i veckan valt pizza och hamburgare som lunch om jag kunde. Jag tänkte sällan på om det var bra för min kropp eller inte, såsom många andra barn. Det är inte okej att snabbmats- och läskföretag har deals med skolor i USA som gör att de säljer sina produkter dit.

Vissa bitar av filmen går dock att applicera på större delen av västvärlden skulle jag tro. Där vi hela tiden faller offer för frestande reklam för snabbmat och andra onyttiga snacks och drycker vi stoppar i oss. Jag menar - det är klart att det känns mer lockande att dricka en burk cola (när typ kändisar gör reklam för det och får det att låta så himla lyxigt) istället för ett glas färskpressad apelsinjuice. Hur ofta ser vi lockande reklamer för typ morötter och spenat liksom?

I mataffärerna ser vi alltmer ofta hur företag väljer att med stora bokstäver skriva - nu med mindre fett. Fettfri. 30% mindre fett etc. Fed Up följer några överviktiga barn i USA som inte kan förstå varför de förblir stora, för de äter ju dessa produkter med lågfetthalt. Men, det här kallar jag myten om fettet som boven i maten. För när företag tar bort fettet ur maten så smakar det skit, så vad gör de för att få det att bli gott igen? Lägger i MASSOR socker - socker som gör det onyttigt och som leder till att mer fett bildas i kroppen. Och som dessutom gör dig mer hungrig. Socker är en drog som är svår att slita sig ifrån och när vi ständigt ser det överallt, är det väl inte så konstigt att vi vill ha mer.

En jämförelse görs också mellan tobaksindustrin och matindustrin. För flera år sedan kunde människor se coola reklamer om cigg, de kunde röka vart fasen som helst och tobaksindustrin förnekade om och om igen de skadliga effekterna av rökning. När sedan tobaksreklam försvann från tv-rutan, ciggpaket fick varningsskyltar och rökning blev bannat inomhus och på flera offentliga platser, minskade också rökningen.

Matindustrin kan sägas vara dagens tobaksindustri - Coca Cola förnekar hur skadligt det är med att dricka läsk dagligen, vi ser reklam för det överallt och blir lockade till att dricka mer. Vi är fast i en ond sockercirkel där vi fallit offer för reklam och för produkter som gör att vi hela tiden vill komma tillbaka för mer. Och företagen tjänar stora pengar på det, så varför skulle de vilja sluta sälja sina produkter? Många överviktiga kan skylla sig själva på att de inte har tillräckligt med viljekraft eller att de inte är tillräckligt starka för att kunna gå ner i vikt, men i slutändan kommer det ner till att det är svårt att sluta med något du är beroende av när du hela tiden blir påmind av den mat som din kropp egentligen inte behöver.

Det är precis här en jämförelse också kan dras till mjölkkriget som inleddes för några månader sedan mellan Oatly och Svensk Mjölk. Vi har länge matats med information om hur nyttigt och nödvändigt det är med komjölk för att få i oss tillräckligt med kalcium som våra kroppar behöver. Vi har sett glada kossor på Bregottreklamen och blivit lurade att tro att allt är så himla idylliskt. När sedan Oatly gick in och trampade mjökindustrin på tårna genom att hävda motsatsen och gå emot allt det som sagts om komjölk tidigare, blev de stämda.

Jag förstår inte hur människorna bakom företag med dålig och skadlig mat kan leva med sig själva. Hur kan de hävda att deras produkter inte är skadliga, när vetenskap och verkligheten visar motsatsen?

Se FED UP - det är en ögonöppnare på många sätt. Läs mer om den på Fed Ups hemsida.

No comments:

Post a Comment