Saturday 22 November 2014

Tack Rendez-vous Kebab för att ni välkomnar veganpizza i Linköpings liv

Jag var tvungen att stanna upp och riktigt dubbelkolla om jag hade sett rätt igår när jag snabbt sprang förbi pizzahaket på hörnet av Filbytertorget för att jag var sen till min date med Linda på Babettes Kafferi.

Det här stället har förändrats så många gånger under de senaste åren, men namnet har varit detsamma: Rendez-vous, som hädan efter är mitt favorithak i Linköping för att de har VEGANPIZZOR (!!!!) Jag trodde som sagt inte mina ögon när jag såg skylten utanför, där det stod Vegansk Mix Pizza, som bland annat skulle ha chorizo, salami, ost och sås på.

Förvånad och fortfarande lite skeptisk (lite för bra för att vara sant liksom, hade verkligen veganpizzan funnit sin väg till Linköpings stadskärna?!) gick jag senare på kvällen in för att kolla om det verkligen var sant.

Jag måste sett ut som världens frågetecken när jag frågade tjejen i kassan "Alltså, är det sant att ni har veganpizza?" Ja, sa hon och skrattade och i samma veva hade en annan kille fått sin pizzakartong och vände sig om till mig och sa "Ja, det här är en sådan!" Tydligen har de kört veganpizza i ungefär en månad.

Där och då bestämde jag mig för att torsdagens kvällshäng med Ronja fick bli en pizzakväll, så jag beställde en "Veganpizza" för jag trodde det bara fanns ett alternativ, men icke - tydligen kan varenda pizza på deras meny göras vegansk för förutom veganost och vegansk kebabsås (!!! riktigt sådan "linköpingsk rosa kebabsås", ni vet) så har de chorizo, skinka, kebab, salami etc. Jag bestämde mig ändå för att testa Mix Pizzan med chorizo, skinka, kebabsås, paprika toppad med isbergssallad.

Och den var Så. Jävla. God. Jag brukar aldrig orka äta en hel pizza, men den här slank ner utan probs!

Det sägs även att Rendez-Vous gör stans bästa falalfel. Kan jag våga utnämna detta till ett veganskt mecka i Linköping City?! Mhm!

No comments:

Post a Comment