Wednesday 28 January 2015

Puka Shell Beach, Boracay

Jag tror inte att min kropp riktigt är byggd för supervarma klimat. Jag känner mig ständigt trött (eller mer avslappnad kanske, så det är väl kanske bra) och under dagar med stekande sol och svett känner jag ingen matlust alls. Vad som då händer efter solnedgången och det blir lite mer behagligt, blir jag plötsligt panikhungrig och måste ha mat där och då. Vid sådana stunder är jag evigt vegantacksam för thairestauranger, de är typ alltid räddaren i nöden eftersom det är ett säkert kort för att åtminstone något alternativ på menyn är veganskt.

Som igår till exempel, superduperhungriga med noll ork att springa runt och hitta nåt coolt hak att äta på, hittade vi en billig thairestaurang vid stranden, station 3. Vi skymtade veg Panang Curry på menyn och slog oss genast ner på platsstolarna, i en, inte så mysig lokal. Men dra mig baklänges vad maten var god!



Innan mathetsen hade vi en fin, lång jäkla dag. Vi tog oss vatten över huvudet (märkte vi på vägen) när vi tog beslutet att gå hela vägen från vårt hotell i station 3 till Puka Shell Beach på Boracays norra ände. Det var en 1,5 timmes svettig, ont-i-fötterna, smutsig lång promenad och vi var nära på att ge upp när de värsta backarna kom. 
Men vi klarade det och kan nu säga att vi nästan har korsat hela jäkla Boracay på fots.


Puka Shell Beach var definitivt värd vandringen. Det var inte alls mycket folk där, fin strand och blått vatten. 



Dock var det vågigt som tusan, jag blev nedslagen av en stor jäkel och när jag försökte ta mig upp kom en annan och slog mig ner med huvudet först = traumatiserad av vågor och ont i huvet resten av dagen. Men förutom det hade vi det bra på den här underbara stranden. (Och jag hittade en ny vän!)



Efter en promenad i solnedgången belönade vi våra ben med swedish massage på ett stort spa i station 2.


På vägen dit, när vi sneddade av i en liten gränd från White Beach till huvudvägen, gjorde vi på köpet en revolutionerande veganupptäckt: SOJAMJÖLKSHAKE! Jag trodde något sådant bara skulle finnas i mina drömmar här i Boracay.

Tack Magic Fruit för att ni finns! 


Jag testade Soy Magic med jordgubbssmak som var himla god, men det fanns massor andra smaker att välja på med.


På tal om shakes och sånt älskar jag hur frukt shakes försäljare trängs både här och i El Nido. Det finns alltid med hundra olika smaker och det är bara ren, färsk frukt blandat med is och inte massor yoghurt eller komjölksskit i det. Alltså ett himla bra veganmellis för en sådan som mig som inte blir hungrig under dagen men som behöver näring och vätska.

Idag gick jag bara två meter från hotellet till fruktshakestället 101 Shakes och köpte en gudomligt god mangoshake för bara 90 pesos. YUMMMMMM 


Menatteeeh nu måste jag dra för att upptäcka en ny strand som tydligen ska vara heeeelt fabulös. Glad onsdag!

No comments:

Post a Comment