Wednesday 24 December 2014

Sötpotatisfalafel 2.0

Och så försökte jag mig på att knåpa ihop sötpotatisfalafel igen. Denna gången kom jag på att ha i bakpulver och använda ugnen istället för stekpannan. Det blev snäppet bättre då. 


Sötpotatisfalafel
För ca10 ganska maffiga falflar
Det här behöver du:
1 stor sötpotatis
2 burkar kikärtor
1 msk bakpulver
2 msk tahini
2-3 vitlöksklyftor
Saften från 1 citron
3-4 msk Rökt paprikakrydda
Ca 30 g bladpersilja
Salt 
Peppar
Vetemjöl
Polenta

Såhär gör du:
Slå på ugnen på 200 grader.
Skala och riv sötpotatisen med rivjärn. Skölj kikärtorna och lägg i en bunke tillsammans med tahini, citronsaft, vitlök, persilja, paprikakryddan och bakpulver. Mixa samman till en härligt gojsig röra med en stavmixer och smaka av med salt och peppar. Låt smeten vila i ca 10 min. 

Rulla smeten till falafelbollar och rulla dom först i vetemjöl sedan polenta, så att se får en god krispig yta. Om smeten är för lös, tillsätt lite vetemjöl och om den är för torr tillsätt lite vatten eller olivolja.
 Låt de sedan vila i kylen i 30min-1 timme.

Under tiden kan du sno ihop en quinoasallad som jag gjorde (stek då zucchini och paprika och mixa med quinoan tillsammans med färsk avokado, tomat och toppa med pinjenötter)

 Ta ut falafeln ur kylen och rulla dom i ett lager polenta igen innan du sätter in dom i ugnen på 200 grader i ca 15-20 min.

Servera med quinoan och nån god sås!

No comments:

Post a Comment