Saturday, 1 November 2014

Och så blev det krig i mjölkvärlden

Oatly är typ bäst. Jag älskar hur de har expanderat som tusan och även finns att hitta i alla större mataffärer såsom Morrissons och Sainsburys är i England. Jag älskar texterna på deras förpackningar, typ som denna


Och det är just de ärliga meddelandena på Oatlys förpackningar som Svensk Mjölk inte tål. De vänder sig emot slogans såsom
"No milk. No soy. No badness."
"It's like milk, but made for humans"
Dessa uttryck, menar de, ger intrycket av att ko-mjölk är dåligt för människor. Och ja, Svensk Mjölk - ko-mjölk är dåligt för människor, ett meddelande som nu sprids över sociala medier från veganer och andra medvetna människor. Senast idag läste jag en debattartikel på Aftonbladet från Ludvig Lindström (http://www.aftonbladet.se/debatt/article19774932.ab), där han bland annat skriver:
En nyligen publicerad studie från Uppsala universitet visar att mjölk kan leda till både benbrott och förkorta livet. Andra studier visar att länder med den högsta mjölkkonsumtionen även har den högsta förekomsten av benskörhet.
För er som känner er skeptiska föreslår jag att ni ser dokumentären Forks Over Knives, som inte bara går in på hur ko-mjölk kan vara skadligt för hälsan, utan tar med helheten - varför en plantbaserad diet är mer hälsosamt än den skadliga kött och mejeridieten.

En sjukt bra grej är dock att Oatly få fortsätta att marknadsföra och sälja sina produkter som tidigare, men stämningen finns ännu kvar tyvärr. Följ nyheterna från Oatly itself här: http://oatly.com/daligstamningikyldisken/

Hela grejen med stämningen känns så typisk. Det visar på hur stark kött och mejerinormen är och hur enkelt det är att få protester när något, såsom Oatlys marknadsföring, som bryter mot denna norm.

1 comment:

  1. Hey Sarah,
    I just came across your blog because I'm writing my master's thesis on the "milk war" in Sweden, using Oatly as a case study. It's so cool you live in Auckland - that's where I'm from! But now I'm studying in Lund :)

    I'd love to speak with some people who've supported Oatly, and it's really important to me to include the vegan perspective in this research, so it would be great to interview you!

    I would mainly like to talk about your feelings about Oatly as a brand, and how you've posted about them on social media (this would just be a short phone/skype interview). You can email me at: oatlyproject@gmail.com for more info!

    Thanks so much for your help!

    Best,
    Ally

    ReplyDelete