Tuesday 6 January 2015

Vegan & förälder - so fucking extreme?


Många gånger som veganism anses alldeles för extremt och absolut superfel är när veganföräldrar väljer att uppfostra sina barn veganskt. Jag är långt ifrån att vara förälder, men har förstått att många veganföräldrar möter motstånd i sin vardag.

När jag skrev min C-uppsats om manliga veganer och köttnormen hade jag en av mina intervjuer med en veganpappa som har en dotter han ger veganmat till. Han berättade att han kunde råka ut för den köttnormaliserade omgivningen som hoppade på honom och sa att det är fel att inte låta sina barn få välja mat själva, att den veganska kosten är för näringsfattig - och kanske till och med livsfarlig för ett barn att leva på. 
Även fast det nu är typ två år sedan jag hade den här intervjun med honom, minns jag fortfarande hur han på ett klockrent sätt kunde hävda varför hans dotter får i sig mer näringsrik och hälsosam mat än många andra små barn idag: "Gå in på McDonald's i stan en lördagsförmiddag - där är fullt av barnfamiljer. Och jag, som har varit vegan i flera år, som vet var jag får alla näringsämnen ifrån och som lagar nästan all mat själv till min dotter - det är jag som gör fel och är extrem"

För det verkar ju faktiskt vara så - att en farsa som ger sitt barn veganmat får skit, medan en farsa som uppfostrar sitt barn med falukorv och pulvermos aldrig får höra att "det är väl ändå lite väl extremt". Hela skepsisen kring veganism och förälderskap beror ju förmodligen på samhällets invanda (och normaliserade) matvanor, där det finns en myt om att djurkött innehåller allt det din kropp behöver för att må bra, typ.


Och det här med att "Men ska inte dina barn få välja själv om de vill vara veganer eller inte?"
Ja, hur sjutton väljer köttätande föräldrars barn sin kost själva, när de får döda djur att käka till middag?

Veganprat (en sjukt grym pod och veganism och djurrätt som är värd att börja lyssna på om du inte redan gör det) har ett avsnitt med temat "Vegan och Förälder", där de bland annat snackar med Nina Färdig (som har signaturen Förortsmorsan i tidningen Djurens Rätt) och hon sätter huvudet på spiken när hon pratar om hur hon har uppfostrat sina barn veganskt, att det för dom har blivit det "normala" sättet att leva på. 

Veganprat intervjuar också nutrionisten Pernilla Berg, som menar att vegansk näringslära för barn egentligen inte är inte svårare än den normerade maten. De näringskällor som många fasar över ska saknas i en vegankost, är enkla att ge till sina barn. Till exempel tar hon upp:
  • Protein: Inte något du behöver tänka så himla mycket på om du använder tofu och baljväxter, till exempel.
  • Vitamin B12: I Sverige finns det tyvärr inga bra tillskott för barn. Men det finns olika multivitaminer med B12 i som du kan ge dina barn.
  • Omega 3: För små barn under ett år är det bra att till exempel ge algolja

Förutom dessa tar Pernilla Berg också upp myten om att sojaprodukter skulle vara skadliga och farliga för barn, till exempel sägs det att det innehåller östrogen och hormoner. Men det är växtöstrogen som finns i sojaprodukter, inte det östrogen vi har i våra kroppar. 
Det finns inga påvisade skadliga hälsoeffekter av sojaprodukter menar hon. 

Snarare är det himla bra att det finns sojaprodukter i de flesta butiker idag, såsom sojamjölk, sojagrädde och sojgurt - produkter som gör att barnen kan äta sådant som ser likadant ut som vad deras kompisar käkar och på så sätt inte känner sig utanför.
Idag finns det mycket produkter i bukten att välja på, sojamjölk, sojgurt, som gör att barnen inte känner sig utanför, det ser likadant ut

Om du är (eller soon to be) förälder, vill uppfostra ditt barn veganstyle men känner dig lite osäker - kolla in Vegoparents som Nina Färdig varit med och startat upp. Där får du pepp, goda råd och du får gemenskap med andra veganföräldrar som förmodligen också fått ställa sig inför situationer där barnen frågar "varför äter mina kompisar kött?" eller "varför äter inte jag samma glass som de andra på barnkalaset?"

Kärlek och pepp till alla er veganföräldrar, ni rockar!

2 comments:

  1. Jag lyssnade också på det podavsnittet, superbra! Som alltid, att följa normen är att "inte välja" - bullshit! Alla uppfostrar vi våra barn i det vi tycker är viktigt, det vore sjukt konstigt för mig att ge mina barn kött när jag själv tycker att det är skit. Makes sence :)

    ReplyDelete